Den styrkede pædagogiske læreplan
Den pædagogiske læreplan udarbejdes med udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag samt de seks læreplanstemaer og de tilhørende pædagogiske mål for sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børns læring.
De seks læreplanstemaer
Alsidig personlig udvikling
”Alsidig personlig udvikling drejer sig om den stadige udvidelse af barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder. Det forudsætter engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse.”
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.
Som barn i Borggården skal man føle sig som en del af vores fællesskab og opleve en tryg tilknytning til både voksne og de andre børn i gruppen. Barnet skal føle sig værdifuld og opleve, at have indflydelse på og være aktør i eget liv. At kunne mærke sig selv og sige fra/til, er en vigtig dannelsesproces, for barnet, på vej hen imod, at forstå sig selv og udvikle sig til borger, i et demokratisk samfund
Herunder er der eksempler på den konkrete praksis, i Borggården.
• De voksne er deltagende, nærværende og fordyber sig i aktiviteten/legen med det enkelte barn
• De voksne er bevidste om deres relation, til det enkelte barn, vi bruger bl.a.et relations skema
• Er nysgerrig på barnets initiativer og det det enkelte barn er nysgerrig på, vi ser de små spor/tegn
• Vi gør børnene nysgerrig på nye ting, ved at være insisterende, inddragende og begejstrede
• De voksne kan gå både forrest i legen, ved siden af eller bagved
• De voksne er til rådighed når barnet har brug for støtte/guidning eller hjælp f.eks. i konflikter
• Vi er opmærksomme på barnets nærmeste udviklingszone, når det deltager i aktiviteter
• De voksne inddrager børnene i aktiviteter og inspirerer dem til at deltage også selvom de måske ikke umiddelbart har lyst, men vi respekterer også et nej.
• De voksne hjælper barnet til at indgå i meningsfulde relationer og finde gode venner/lave lege aftaler. Vi bruger bl.a. venskabsskema fra DCUM
• Vi opdeler børnene i både mindre og større grupper, alt efter aktiviteterne
• Vi skaber succes oplevelser for det enkelte barn, så det oplever at lykkes
• Vi laver små frirum, så det enkelte barn har mulighed for, at trække sig
• Vi roser og anerkender barnet og italesætter deres mod i f.eks. nye situationer
”Social udvikling er udvikling af sociale handlemuligheder og deltagelsesformer og foregår i sociale fællesskaber, hvor børnene kan opleve at høre til, og hvor de kan gøre sig erfaringer med selv at øve indflydelse og med at værdsætte forskellighed.
Gennem relationer til andre udvikler børn empati og sociale relationer, og læringsmiljøet skal derfor understøtte børns opbygning af relationer til andre børn, til det pædagogiske personale, til lokal- og nærmiljøet, til aktiviteter, ting, legetøj m.m.”
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.
Som barn i Borggården skal man opleve omsorg, tillid og respekt fra både voksne og børn. Når barnet er i et trygt og omsorgsfuldt miljø, er muligheden for at barnet kan indgå i og bidrage til sunde og stærke fællesskaber stor. Hos os har alle børn lige muligheder og oplever at have indflydelse på deres eget liv i Borggården. Herunder er der eksempler på den konkrete praksis, i Borggården.
• De voksne er optaget af at alle børn er forskellige og byder ind med noget forskelligt i lege og andre sociale sammenhænge. Vi har fælles spilleregler så som normer, værdier og regler, men der er mulighed for at udfolde sig på mange måder og alle børn skal opleve at kunne byde ind med netop deres styrker, udfordringer, tanker, følelser, erfaringer o.l.
• Hvis vi oplever vi ikke lykkes i en bestemt situation med et barn, skifter vi voksne, således vi hele tiden kan give barnet den støtte og hjælp det har brug for.
• Vi møder ikke barnet med skældud, men med respekt, anerkendelse og forståelse
• Vi er opmærksomme på vores relation til det enkelte barn samt forældrene, dette bl.a. ved at bruge relationsskemaet fra DCUM
• Vi guider barnet i deres og andres følelser bl.a. ved at italesætte barnets handlinger ud fra følelser: ”Han/hun bliver ked af det når du slår” ”Han/hun bliver glad når du hjælper” Vi arbejder med fri for mobberi
• Vi laver bl.a. grupper ud fra børnenes kompetencer og interesser, men også små grupper med et fælles tredje
• Vi guider børnene i at forventningsafstemme i legen, når børnene går ind i den med forskellige ideer og forventninger
”Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale. Det centrale for børns sprogtilegnelse er, at læringsmiljøet understøtter børns kommunikative og sproglige interaktioner med det pædagogiske personale. Det er ligeledes centralt, at det pædagogiske personale er bevidst om, at de fungerer som sproglige rollemodeller for børnene, og at børnene guides til at indgå i fællesskaber med andre børn.”
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
I Borggården har vi stor fokus på den sproglige udvikling og de nære relationers betydning, for udvikling af kommunikationen. Når vi snakker sprog og kommunikation, dækker det over både det verbale (det vi siger) og det nonverbale (øjenkontakt, gestik, pege, mimik og kropssprog). Kommunikative strategier er også en del af den sproglige udvikling. Det handler om evnen til at give udtryk for følelser, behov og ønsker, på en måde, der er effektiv og socialt tilpasset i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. I Borggården har vi en sprogpædagog, der udelukkende arbejder med sprog. Det er bl.a. sprogtest, sprogtrappen og hit med lyden samt sparring med de enkelte stuer. Herunder er der eksempler på den konkrete praksis, i Borggården.
• Vi bruger mimik, kropssprog og spejler barnet. Vi er bevidste om at kropssproget er en stor og vigtig del af kommunikationen.
• Benævner følelser og sætter ord på det der kan være svært at rumme
• Fokus på vores stemmelejer
• Dialogisk læsning, sprogtrappen, hit med lyden, babblarna
• Rim, remser, sang
• Visuel kommunikation via tavler
• Vi benævner handlinger og intentioner for børnene, vi benævner dagligdags ting og forstørre og sætter flere ord på allerede kendte ting (det børnene bruger eller gør, det kan være alt fra kop, ske til legerelationers handlinger)
• Læsegrupper
• IT i børnehøjde
”Børn er i verden gennem kroppen, og når de støttes i at bruge, udfor¬dre, eksperimentere, mærke og passe på kroppen – gennem ro og bevægelse – lægges grundlaget for fysisk og psykisk trivsel.
Kroppen er et stort og sammensat sansesystem, som udgør fundamentet for erfaring, viden, følelsesmæssige og sociale processer, ligesom al kommunikation og relationsdannelse udgår fra kroppen”.
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornem-melser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.
Som barn i Borggården kommer du til at gøre erfaringer gennem kroppen, på mange måder. Vi vil gerne lære barnet at fornemme og bruge kroppen og udtrykke sig gennem fysisk aktivitet, for herigennem at styrke de motoriske kompetencer. Vi arbejder både med barnets motoriske sanser, men også med smag, lugt, syn og høre sanserne. Herunder er der eksempler på den konkrete praksis, i Borggården.
• Vi leger med perler på perleplader eller sætter perle på en snor til fine halskæder
• Vi klipper, klistrer, tegner fri tegning eller efter kopier/prikker
• I spise situationer øver vi med kniv/gaffel/ske
• Vi øver i at tage tøj på og af
• De små kravler op på puslebordene og i krybberne
• Vores legeplads er indrettet med mange motoriske udfordringer
• Vi arbejder med mindfulness og klang massage, for at give børnene ro og komme ned i arousal
• Vi leger sanglege, danser og tumler
• Vi går på mange ture ud af huset, i vores nærmiljø.
• Vi arbejder med Mad Mod
• Vi har en dejlig sansehave hvor man kan dufte, føle og smage på ting
• Vi har et motorik rum indenfor, hvor børnene kan tumle og udfolde sig fysisk
”Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension.
Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også grundlag for arbejdet med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.”
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.
Som barn i Borggården er natur og udeliv en stor del af det at gå hos os. Vi har en legeplads med masser af træer og buske, der giver mulighed for gemmelege og gå på opdagelse og undres over dyre og planteliv. Vi vil gerne tilstræbe at børnene opnår en viden, forståelse og selvindsigt, for verden, dyre og plantelivet og oplever at udelivet kan have en positiv effekt på deres trivsel. For nogle børn kan uderummet dog også virke stort og uoverskueligt, derfor har vi delt vores legeplads ind i mindre områder, dels for at gøre områderne overskuelige, men også for at fremme barnets evne til at fordybe sig. Mange af vores indendørs aktiviteter kan med fordel henlægges udenfor, det kan væres spisesituationer, samling, tegne/male osv. At placere aktiviteter udenfor kan være med til at give ro og sænke barnets stressniveau. I Borggården leger, eksperimenterer, undersøger, sanser og analysere vi, de ting vi støder på. Det er ikke så vigtigt, at vi når et endeligt resultat, men mere at være nysgerrig og undersøgende på verden omkring os. Herunder er der eksempler på den konkrete praksis, i Borggården.
• Ture i og omkring nærmiljøet
• Bål og bålmad på legepladsen
• Økologisk mad med over 95% økologi i den mad vi serverer
• Vi er observerende og tilgængelige på legepladsen, hvor vi overvejer om vores indspil er nødvendige eller kan træde til hvis det bliver nødvendigt
• Vi er ude i alt slags vejr og i alle årstider, så barnets sanser bliver aktiveret – kulde/regn/varme/blæst og barnet opnår forståelse for årstidernes skiften
• Årlig blomsterdag hvor bedsteforældre kommer og planter blomster med vores børn
• Små eksperimenter udenfor
• Vi bruger ipad når vi er på tur billeder/oplysninger
• Vi deltager i affaldsugen hvert år, hvor vi arbejder med børnenes bevidsthed om menneskets påvirkning på klimaet
• Forskellige projekter som genbrug, fra jord til bord, økologi
• Vandlege om sommeren og kælke om vinteren
• Bringe inde rummet udenfor
”Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet.
Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden.”
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle ople-velser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Som barn i Borggården kommer du til at stifte bekendtskab med Borggårdens kultur altså de normer værdier og traditioner, der kendetegner os. Det betyder ikke, at vores kultur er en fast afgrænset størrelse, men derimod er dynamisk, foranderlig og mangfoldig. Det er en proces, hvorigennem vi opnår mening, får viden og erfaringer, og hvor vi erkender igennem mødet med andre og vores omverden. Det betyder, at børns aktive deltagelse i kulturelle processer, hvad end de handler om æstetik eller fællesskab eller begge dele, har stor betydning. En stærk kultur kan bidrage til stærkere fællesskaber, hvor barnet oplever at høre til, blive anerkendt og accepteret. I Borggården skal barnet have mulighed for, at indgå i forskellige æstetiske praksisser, hvad enten det er kunst, drama, musik eller når barnet smager ny mad for første gang og fornemmer teksturer, lugte og smag. Herunder er der eksempler på den konkrete praksis, i Borggården.
• Vi fejrer højtider som påske og jul, hvor vi bl.a. går i kirke, laver luciaoptog, bager, holder julefrokost, fejrer Skt. Hans o.s.v.
• Vi laver aktiviteter omkring fastelavn og halloween
• Vi fejrer fødselsdage både børnenes og Borggårdens
• Vi har Affaldssortering, cykeluge, bag for en sag, motionsdag skt. Hans og afslutning for vores store børn
• Vi bruger museer, biblioteker og andre kultur institutioner i nærområdet og kommunen
• Vi synger, danser, laver drama, rollelege og læser
• Vi klipper, klistrer, maler og udtrykker os på mange forskellige måder
• Vi har samling hver dag, hvor fortælling og sang indgår
Ved at bruge evaluering og dokumentation, skaber vi ny viden, der bidrager til, at udvikle kvaliteten af vores pædagogiske læringsmiljø og skabe de bedste betingelser for børnenes læring, udvikling, trivsel og dannelse. Det betyder at, ledelse og medarbejdere hele tiden forholder sig refleksivt til den pædagogiske praksis og løbende justerer den, for at gøre det vi gør i dag, endnu bedre i morgen. Herunder er en beskrivelse af nogle af de metoder vi bruger.
Arbejdet med børneperspektiver:
I arbejdet med at udvikle læringsmiljøer, fysiske rammer og relationer får vi inspiration fra værktøjerne fra DCUM omkring bedre børnemiljø.
Skab rum der virker – Her arbejder vi med rummets indretning, udtryk og sprog, for hele tiden at være nysgerrige på om rummet virker optimalt og efter hensigten. Dette sker gennem iagttagelser og dialog i det enkelte team eller den samlede personalegruppe. Denne metode bruger vi i efteråret, når de nye børnegrupper er dannet og har været i funktion noget tid.
Relations skemaet – Her er vi nysgerrige på relationer og samspil mellem barnet og den voksne. Vi vil gerne sikre, at alle børn tilbydes tætte, udviklingsstøttende og bæredygtige relationer til voksne omsorgspersoner i institutionen. Vi sammenholder relations skemaet med relations cirklen fra ICDP. Vi laver skemaet 2 gange om året, forår og efterår
Venskabsskemaer – Vi bruger denne metode til at få overblik over hvordan vi og børnene oplever børnenes relationer til hindanden. I Borggården har alle børn ret til, at have en god ven og denne metode kan hjælpe os til målrettet, at arbejde med, at styrke børnenes relationer og venskaber. Vi laver skemaet 2 gange om året, forår og efterår.
Undersøgelseskassen – Dette er en konkret måde, at få børn til at fortælle omkring deres oplevelser af hverdagslivet i Borggården. Vi bruger metoden på den måde at vi kan få børnene til at tage billeder af deres favorit steder eller tegne noget de godt kan lide. Vi bruger også materialet fra ”fri for mobberi” til at tale om venskaber o.l.
SMTTE – Vi bruger modellen til at arbejde fagligt og systematisk med de aktiviteter vi sætter i gang og bruger modellen til, at synliggøre dette arbejde overfor bl.a. forældrene. SMTTE er også en del af vores evaluering metode.
P-møder samt afdelings/stuemøder – Vi bruger vores forskellige møder på at evaluere vores aktiviteter og temaer.